Onlangs kopte HP/De Tijd dat Ilja Leonard Pfeijffer ‘De Grote Eén’ is, Nederlands beste schrijver van het moment. Met alle aandacht voor zijn laatste, vuistdikke roman Grand Hotel Europa, zou je bijna missen dat hij – wederom – een succesvolle samenwerking met Toneelgroep Maastricht is aangegaan. Noem het maar liefde is een aaneenschakeling van scènes die laten zien wat liefde is, was of nooit geweest is.

Plaats van handelen is het Majestic Imperial Hotel, niet te verwarren met dat andere hotel – Grand Hotel Europa. Elke ruimte van het Majestic Imperial vertelt een op het oog opzichzelfstaand verhaal. Zo maken we in de lift kennis met een getrouwd stel van wie het liefdesleven is uitgeblust en dat met min of meer wederzijdse toestemming hoopt te revitaliseren door elkaar ook ‘een ander’ te gunnen, aan de bar aanschouwen we een Chief Executive Officer die met pijn en zichtbare moeite de avances van zijn (carrière)geile medewerkster weerstaat om #MeToo-taferelen te voorkomen en lachen we besmuikt om de nerd die bij een familiereünie – eindelijk, eindelijk! – een metgezellin kan tonen, een fembot…

Maar de mooiste en ontroerendste van alle scènes zijn die van het oude echtpaar dat terugblikt op de liefde die ooit geweest is. Met een knipoog naar Mick Jagger en The Rolling Stones spelen Jeroen Spitzenberger en Anniek Pheifer een voormalige rockster die aan een mix van korsakov en alzheimer lijdt en zijn vroegere groupie Cat, inmiddels zijn lieftallige vrouw die hem aan een schitterend liefdevol leven herinnert – een gelogen waarheid? Om met Pfeijffer te spreken: “De werkelijkheid is fictie.” En verliefdheid, is dat niet puur een projectie van de ander?

Liefde of het ontbreken daarvan, seks, verliefdheid, verlies, beantwoorde en onbeantwoorde verlangens leveren soms pijnlijke, rake, dan weer komische en vrijwel altijd herkenbare verhalen op, verteld door de barman die zich laaft aan de liefdesperikelen en -geschiedenissen van zijn gasten. De vijf toneelspelers, die een veelvoud aan rollen vertolken, laten zich verassend gelden als uitstekende muzikanten. Pfeijffers kenmerkende poëtische stijl geeft deze toneelvoorstelling extra glans.

De speellijst: https://www.toneelgroepmaastricht.nl/voorstelling/noem_het_maar_liefde/speellijst

J. vd Kant

 

TAGS: