De projecten van o&o zijn vraagstukken waarvoor je in de rol kruipt van een specialist, bijvoorbeeld een architect of designer. Met je team bedenk je een oplossing voor het probleem van een échte opdrachtgever. De uitwerking daarvan presenteer je aan die opdrachtgever; dat kan zomaar de directeur van een bedrijf zijn!
Om jullie oplossing vorm te geven, maak je gebruik van onze werkplaats met daarin verschillende machines. Bij o&o kun je bijvoorbeeld lasersnijden en 3D-printen. Ook krijg je lessen over schetsen, Arduino en modelbouw.
Om je een beter beeld te geven, staan hieronder twee voorbeelden van projecten.
Het Dierenrijk Je ontwerpt en bouwt een schaalmodel voor een dierenverblijf in het Dierenrijk. Deze dierentuin in Nuenen vraagt om een herontwerp van een verblijf, waardoor dieren natuurlijker gedrag vertonen, zich niet vervelen én bezoekers de beste beleving ervaren. Tijdens een excursie analyseer je het gedrag van de dieren, breng je het hok in kaart en kijk je bij andere hokken ter inspiratie. Door tijdens een project ook buiten de deur te kijken en kennis te gebruiken die je in vaklessen opdoet, zie je de verbanden en weet je waar je het allemaal voor doet! Misschien ontdek je zelfs al welk beroep bij je past.
De smaaksmultruckvan Korein Kinderopvang Korein vraagt om een nieuwe gezonde snack voor in de ‘smaaksmultruck’. Met deze foodtruck wil Korein kinderen laten zien hoe leuk en lekker gezonde snacks kunnen zijn. Je kruipt voor deze opdracht dus in de rol van fooddesigner. Iemand die dat beroep uitoefent, denkt goed na over allerlei aspecten van eten, bijvoorbeeld over de smaak, het uiterlijk, de verpakking en mogelijke allergenen. Voor deze opdracht is het heel belangrijk dat je iets ontwerpt dat jonge kinderen zélf kunnen maken. Natuurlijk komt de smaaksmultruck ons schoolplein op zodat ieder team z’n eindresultaat kan presenteren.
Bij het vak TO leer je vaardigheden die nodig zijn voor technologische beroepen. In groepjes bedenk je oplossingen voor de problemen van echte bedrijven of organisaties. Dan moet je natuurlijk wel wat kunnen met robotica, virtual reality en videobewerking. Dat leer je bij TO! Ook krijg je lessen met de lasersnijder en de 3D-printer.
Kijk maar eens naar de onderstaande voorbeelden van projecten.
De tuin van de toekomst Je gaat een verwilderde tuin opnieuw ontwerpen zodat het een échte tuin van de toekomst wordt. Dat betekent dat-ie niet alleen mooi wordt, maar ook voorzien is van de nieuwste technologische snufjes. Wat dacht je bijvoorbeeld van zwevende lampjes of een fontein die energie opwekt? In een maquette verbeeld je met je groepje alle mooie plannen.
LEGO Mindstorms Je leert de basis van het programmeren met LEGO Mindstorms. Bij dit project ontwikkel je een robot voor de zorg, het groen, het magazijn of een doolhof. Als je kiest voor de zorg, laat je een robot bijvoorbeeld eten bezorgen bij verschillende ziekenhuisbedden en maak je gebruik van de sensoren op de robot, zodat je niet per ongeluk een patiënt aanrijdt!