Aan leerlingen die daarvoor in aanmerking (willen) komen wordt een draaideurpasje uitgereikt. Met een dergelijk pasje kunnen leerlingen 4 lesuren laten vervallen (skippen) en in een speciaal daarvoor ingericht lokaal aan een (zelf gekozen) project werken. Indien deze draaideurfaciliteiten niet voldoende zijn, wordt bezien in hoeverre een andere aanpassing gerealiseerd kan worden. Wordt een project goed afgesloten krijgen de leerlingen een certificaat uitgereikt.

Versnelde programma’s/Vervroegd examen

Steeds meer leerlingen gaan voor maatwerk.

Enkele voorbeelden schooljaar 2016-2017:

4 leerlingen uit masterclass 2 doen wiskunde masterclass 2 en 3 in één jaar.

1 leerling uit masterclass 2 volgt engels in masterclass 3

1 leerling uit masterclass 3 doet wiskunde in VWO 4

2 leerlingen uit masterclass 3 doen wiskunde en duits in VWO4

1 leerling uit masterclass 3 doet wiskunde, duits en frans in VWO4

1 leerlingen uit VWO 4 (voorheen masterclass 1, 2 en 3) volgt Cambridge Engels in VWO5

1 leerling uit VWO4 volgt wiskunde B in VWO5 en heeft als 9e vak wiskunde D

1 leerling uit VWO4 volgt wiskunde B, Cambridge Engels en frans in VWO5 en volgt een 9e vak

1 leerling uit VWO4 volgt wiskunde B, Cambridge Engels, frans en duits in VWO5 en volgt een 9e, 10e en 11e vak

1 leerling uit VWO 4 volgt een 9e en 10e vak

23 leerlingen uit VWO 4, 5 en 6 volgen een 9e vak

3 leerlingen uit VWO5 doen vervroegd examen engels in VWO6

3 leerlingen uit VWO5 doen vervroegd examen engels in VWO6 en volgen een 9e vak

50 leerlingen uit klas 1 t/m 6 volgen een of ander draaideurproject

Masterclass filmpje V2, gemaakt door masterclass-leerlingen:

 

Glow 2015 : Masterclass science leerlingen maken eigen Glo-project

PROJECT GO

2014-2015: Gedurende 6 maanden ging een veertiental enthousiaste leerlingen van het Eckartcollege onder leiding van V6-leerling Daan Rutten  aan de slag met het ontwikkelen van een game. Kijk hiervoor op de website: project-go.weebly.com .

Update:

2015-2016: Wederom gaat dit project van start. Dit jaar met  negen leerlingen uit masterclass 2 en 3. Daan Rutten, momenteel student op de TUE neemt de leiding weer op zich.

Als voorproefje hierbij een link waar Daan  namelijk zijn eigen app/game in Google Play heeft  gezet!  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.daanrutten.safehouse

In het weekend  van 30 januari werd het internationale Global Game Jam georganiseerd (globalgamejam.org). Over heel de wereld deden 87 landen, verspreid over 600 locaties mee om in één weekend meer dan vijfduizend games te maken. De Eckart projectgroep mocht gratis aanwezig zijn bij de officiële opening. De rest van het weekend hebben ze besteed aan het ontwikkelen van een eerste prototype van de game om deze in de komende schoolweken verder uit te breiden.

Zie onderstaand filmpje.

Milou Munsters wint 2e prijs OMO-Profielwerkstuk

“Onze” Milou uit Vwo 6 heeft afgelopen vrijdag tijdens een feestelijke bijeenkomst in het gebouw van OMO in Tilburg de tweede prijs gewonnen. Met haar unieke documentaire/ film “Wie We Zijn” kreeg ze veel waardering, niet in de laatste plaats omdat ze alle beelden zelf “geschoten” heeft. Op filosofische wijze ging ze op zoek naar het ‘ik-zijn’: Wat maakt elk individu uniek? Pittige vragen voor zo’n jonge meid. Toch lukte het haar om dit samen te vatten in een hoogwaardig product vol filosofie en fijngevoelige verbeelding.Haar begeleiders mevrouw Donkers (Filosofie) en de heer Loijen (Cultuur/ Tekenen) waren vervuld van trots na het horen van deze bijzondere nominatie.Eugène Bernard, jury- en bestuursvoorzitter, reikte tijdens de bijeenkomst voor de zestiende keer de prijzen uit. De uitreiking vond plaats in aanwezigheid van familie, vrienden, docenten en schoolleiders van de genomineerden.

Complex en persoonlijk

De profielwerkstukprijzen worden jaarlijks uitgereikt aan havo- en vwo-leerlingen van de OMO-scholen. De jury beoordeelt de kwaliteit en originaliteit van het gekozen onderwerp, de getoonde onderzoeksvaardigheden en reflectie. Jan van Pelt, rector van OMO Scholengroep De Langstraat en jurylid: “Dit jaar blonken de werkstukken van het vwo uit in complexiteit. De behandelde onderwerpen getuigen van een bijzondere nieuwsgierigheid van de leerlingen naar het leven en de natuur. De werkstukken van de havoleerlingen zijn persoonlijk getint en maatschappelijk relevant. Elk jaar weer word ik geraakt door de inzet en creativiteit van onze leerlingen.”

Een mooie prestatie, waarop we als excellente school trots mogen zijn.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ixLgDdbNAVc

Jaap Rooijmans (masterclass 1) deelnemer Radboud Weekend Challenges: kennis maken met Quantumfysica

PROJECTEN DRAAIDEUR

Hieronder een overzicht van enkele BPS-projecten, die Draaideurleerlingen hebben uitgevoerd.

First Tech Challenge 2017

Tijdens de FTC 2017 heeft ons team naar behoren gepresteerd, maar waren helaas ook dit jaar niet opgewassen tegen het geweld van teams uit Rusland, Spanje, Roemenië, Israël, Duitsland, Verenigde Staten enz. Deze teams zijn afkomstig van ICT opleidingen, te vergelijken met ROC en Fontys opleidingen. Maar hoe dan ook een leerzame en leuke dag met een acceptabel resultaat. Robin Boots, Jasper Bijlsma, Kevin van den Boom, Simon van Tilburg, Bart van der Heijden en Bart Fontein, proficiat met jullie prestatie en bedankt voor jullie inzet en deelname. Dit alles in het kader van draaideurprojecten.

Zie onderstaande foto’s en 4 links naar enkele wedstrijdfilmpjes van ons team.

https://youtu.be/Mlze9Wh8f3c

https://youtu.be/3muYcXhJ6vg

https://youtu.be/JAW9NlKjBRc

https://youtu.be/q1kyL9mxYtQ

 

First Tech Challenge 02-04- 2016

First Lego League  (Eckartcollege winnaar van de Robot Programmeerprijs)

First Lego League  2015 (Eckartcollege winnaar van de Gracious Professionalism Award)

 

Nee, ik ben geen fan van de VVD, allesbehalve. Toch prijkt hierboven mijn foto met Sander Dekker voor de troon in de Ridderzaal. Ik kon het niet laten, het is immers toch een bekend gezicht. Dekker heeft afgelopen zaterdag het ‘Toptalentengala’ georganiseerd, een middag en avond met masterclasses en een galadiner in de ridderzaal. Dat klinkt supergaaf, en dat was het absoluut! Dankzij een aantal oplettende docenten kreeg ik te horen van dit gebeuren, en heb ik me dus ingeschreven voor de masterclass filosofie, van Bas Haring, bij sommigen misschien bekend van het TV-programma Proefkonijnen. Na een selectieprocedure kreeg ik goed nieuws: ik was uitgenodigd! Iedereen vond het nodig om me erop te attenderen dat ik toch echt een selfie met Mark Rutte móést maken, want hij kwam om de masterclass politiek te geven. Daar had ik me in eerste instantie voor op willen geven, dus zei ik dat tegen meneer Van Mierlo, die de voor de aanmelding verplichte aanbevelingsbrief ging schrijven, maar toch schreef hij de brief voor filosofie. Of dat expres was weet ik niet maar het was maar goed ook, want blijkbaar kon Rutte maar één uur, en dat is ook de reden dat ik met hem géén selfie heb kunnen maken. Eenmaal in Den Haag was er even stress. Ik moest op het busplatform zijn, maar waar was dat? Gelukkig bleek dat makkelijk te vinden. Toen verzamelden zo’n 125 middelbare scholieren zich bij de bussen die ons naar het Museon zouden brengen, en begon er een heel interessant sociaal proces waarvan ik zeker weet dat je er honderden pagina’s sociologie mee kunt vullen: obligatory kennismaken. Je zat voor de rest van de dag met die mensen opgescheept dus kon je ze maar beter meteen een hand geven en jezelf voorstellen, was de heersende gedachte. En op de ene of andere manier ging dit voorstellen bij vrijwel iedereen exact hetzelfde. Het is natuurlijk ook wel begrijpelijk dat de eerste vragen, ‘Waar kom je vandaan?’, ‘Naar welke masterclass ga jij?’ allemaal hetzelfde zijn, maar als je een half uur in een bus zit en iedereen heeft nog steeds constant een identiek gesprek, dan is dat toch wel grappig. Na een soort petje-op-petje-afspel, waar ik na de eerste vraag (Is het symbool van Den Haag een reiger of een ooievaar?) al meteen eruit lag, en het voorstellen van de mensen die de masterclasses gaven, waaronder Ali B en Niven Kunz (sterrenkok die het galadiner verzorgde), begonnen de masterclasses zelf. Bas zei meteen dat hij wilde dat je hem Bas noemde en met ‘je’ aansprak, dus dat zal ik maar aanhouden. Bas vertelde over zijn manier van filosoferen, en hoe hij tot de filosofie was gekomen. Hij had drie trucs, maar naar mijn mening waren ze alle drie hetzelfde als de laatste, namelijk zorgvuldig redeneren. Ik zou de andere twee opnoemen, maar door de overlap weet ik niet meer hoe hij ze noemde. Toen de masterclass ten einde kwam wilde ik nog graag een foto met hem. Het moment suprême was daar: mijn eerste selfie met een bekend persoon. Maar hoewel ik regelmatig fotografeer, ben ik ontzettend slecht in selfies maken, dus viel mijn telefoon bijna uit mijn hand, en op het resultaat waren de pixels te tellen. Helaas… Vervolgens was er het galadiner, dat aan elkaar werd gepraat door Sjaak Bral. Dit vond plaats in de Ridderzaal, en het was een verrassende ervaring om feestmuziek (en dan bedoel ik schoolfeestmuziek, niet trouwfeestmuziek) in de Ridderzaal te horen. Dat werd wel goedgemaakt door het eten, wat erg lekker was. Helaas blijkt het toch zo dat hoe meer je betaalt, hoe minder er op je bord ligt, en het blauwebessentaartje was bedolven onder een half bloemenbed. Ik zat twee stoelen naast Sander Dekker, en hij had het erover dit gala volgend jaar weer te organiseren. Als dit zo is, en dat hoop ik wel, zou ik zeggen aan iedereen die dit leuk lijkt: meld je aan!

Lesgeven aan plusklas “De Slingertouw”door Isabel en Gaby:

project_krachten_Isabel

project_elektriciteit_Gaby

Project “Sterrenkunde” Atbin Kolahchi: project_sterrenkunde_Atbin

Semiha van Kessel (V3D) , Sil Rutten (V4A ) en Robin van Merle (V4B) hebben een knappe prestatie geleverd door zich te plaatsen voor de finale van de Wiskunde-olympiade, die plaats zal vinden op 15 september 2017.

Joep Dedding heeft met succes de Masterclass Experience Chemistry op de TU gevolgd. Zie link voor het certificaat.

Certificaat MC Experience Chemestry JD

Wiskunde-en Scheikunde Olympiade

Semiha van Kessel MC3, Colin Christiaans V4, Robin van Merle V4, Sil Rutten V4, Lars Willighagen V4
Semiha van Kessel heeft zich ook geplaatst voor de 2e landelijke ronde van de IJSO.

Oud-leerling Daan Rutten wint voor uitzonderlijke studieresultaten Jong Talent Aanmoedigingsprijs  voor natuurkunde.

Voor wiskunde was hij echter ook de beste van de TU/E, maar viel hier helaas net niet in de prijzen.

http://www.khmw.nl/actueel/55-aanmoedigingsprijzen-16-afstudeerprijzen-en-een-docentenprijs/268

 

Speciale Relativiteitstheorie Sil Rutten: Speciale relativiteitstheorie

Lesgeven aan plusklas de Boschuil Inge en Janneke : Evaluatie Basisschool de Boschuil     Les binas 1     Les binas 2    Les binas 3    Les binas 4

Lesgeven aan plusklas de Boschuil Nina en Anne : verslag plusklas Boschuil        lessen frans quiz plusklas Boschuil       werkblad plusklas Boschuil

Uitslag eerste ronde van de Nederlandse Wiskunde Olympiade : Uitslag Wiskunde Olympiade

Uitslag  eerste ronde van de Nederlandse Informatica Olympiade: Certificaat Eerste ronde NIO 2015-2016 [1823822]

GO  MC1 http://myalbum.com/album/hxJLLB28vWX3

Uitmuntende prestaties Junior Wiskunde Olympiade

Kangoeroewedstrijd 2e van Nederland: Semiha van Kessel

Project Darwin en Geloof Gaby Sondagh

verslag lesgeven (portfolio)

Evaluatie lesgeven basisschool De Omnio

Verslag lesgeven Joep en Thomas V3D

Object georienteerd analyseren en ontwerpen

Computer Science verslag

Verslag project woonwijk

Verslag octrooien en merken Milou Munsters

Verslag octrooien en merken Demi Bettonvil

Benieuwd naar testrobot

BPS+project+Filosofie+-+Evaluatieverslag[2]

Schizofrenie

Verslag Evolutie en Soortvorming

Verslag EUSO

Creatief met kleur, Go, klas 1

Project Hersenen klas 2

Prijsuitreiking wiskunde aan oud-leerling Peter Koymans

Lesgeven aan (hoog)begaafden in groep 5, 6 en 7

games gemaakt met één klik klas 2

“Open Universiteit” in klas 5